Locatie: Onderbouw(1-2) - Kinderen - Onze school

Onderbouw

2018-2019

Vriendschap

De kinderboekenweek gaat over vriendschap. Hier kunnen we wel langer over spelen en werken dan alleen tijdens de kinderboekenweek. Met elkaar bespreken we wat vriendschap is en maken een mooie mindmap. We kennen heel veel bekende vriendjes zoals Pompom & Loulou en Jip & Janneke. We leren veel over de letter j. De j van Jip en Janneke maar ook van Jop uit onze klas. Ook in de klas zijn we vrienden van elkaar. 

Kinderboekenweek "kom erbij"

De start van deze week begint met alle kinderen van de school in de Vindplaats. Het thema is dit jaar "vriendschap. "Meester René, onze directeur, leest voor uit het boek "Johannes de Parkiet". Dit is het startsein voor heel veel voorlezen deze week. Kinderen uit groep 5 en 6 komen elke ochtend bij ons voorlezen. We sluiten de Kinderboekenweek af door aan elkaar te laten zien wat we gedaan hebben tijdens de Kinderboekenweek. Wij laten onze echo klinken net als in het boek: "Kleine bever en de echo". "Kleine bever en de echo" is een heel mooi boek over vriendschap. Het verhaal spelen wij na bij onze verteltafel. 

Een nieuw schooljaar

Bij de start van een nieuw schooljaar maak je afspraken met elkaar. In de klas zijn we NAR (netjes, aardig en rustig). Met elkaar bespreken we hoe je netjes, aardig en rustig kan zijn. We maken kennis met Pompom en Loulou. Samen beleven ze allerlei avonturen als zij bij de oma van Pompom op bezoek zijn.  Soms maken Pompom en Loulou ruzie en daarbij gaat de kralenketting van Loeloe kapot. Loeloe is boos en Pompom heeft spijt maar samen vinden ze een oplossing. We spelen samen in het huis van de oma van Pompom. Hoe kunnen Pompom en Loulou ervoor zorgen dat het weer samen kunnen spelen? 

 

2017-2018

Fantastische dieren

We gaan met Frank Vonk op ontdekkingsreis en ontmoeten de meest fantastische dieren; mooie dieren, gevaarlijke dieren, heel kleine en heel grote dieren en ook gekke dieren. We nemen allemaal een (knuffel)dier mee voor in onze eigen dierentuin. Natuurlijk moeten ze kunnen slapen in een passend hok. We luisteren naar de geluiden die de dieren maken. Heel bijzonder is de blauwe vinvis. Over dit reusachtige dier willen we meer leren! 

Kleding

We leren van alles over kleding. Waar is onze kleding van gemaakt? Welke kleding dragen we in de zomer en welke in de winter? Ook leren we alles over verschillende soorten sluitingen zoals klittenband, knoopjes, veters strikken en hoe we dit zelf kunnen doen. We ontwerpen onze eigen kleding en bedenken welke kleuren en welke stoffen we daarbij willen gebruiken. In de klas hebben we een kledingwinkel. Op warme truiendag trekken we onze warmste kleren aan en leren we waarom dat zo belangrijk is voor het milieu.

Feest

Het is feest in de klas. We leren hoe we het gezellig kunnen maken in de donkere wintermaanden. Met elkaar versieren wij de boom en maken wij slingers. We leren hoe we sterren kunnen vouwen. Wij sluiten 2017 af met een gezamenlijke maaltijd op school, in de avond als het donker is. We trekken onze mooiste kleding aan, de lichtjes in de klas zijn aan en wij eten elkaars zelf gemaakte hapjes. Wat een feest!

Wonen en verhuizen

We werken over (ver)bouwen en (ver)huizen in de klas. Wat hebben we allemaal nodig als we een huis gaan bouwen? Wie werken er allemaal mee aan het bouwen van een huis? We gaan met elkaar naar buiten en kijken naar de verschillende soorten huizen. We bespreken en bekijken met elkaar in wat voor huizen wij zelf wonen. Ook fantaseren we over de meest bijzondere droomhuizen. Natuurlijk bouwen we zelf in de bouwhoek en metselen we aan de zandtafel. We gaan 'verhuizen'  en sorteren onze spullen voor de juiste kamers in ons 'nieuwe' huis.

(Buiten)spelen

We werken over spelen en buitenspelen. In de klas hebben we de huishoek uitgebreid met een 'echt' buitenstukje waar de kinderen met zand kunnen spelen, kunnen stoepkrijten, elastiekken en ga maar door. Buitenspelen in de herfst is vaak wat natter. Maar.... met een regenjas en kaplaarzen komen we al een heel eind. Tijdens de gymles deden we een leiuk spelletje waar we het volgende liedje leerde:

Kinderboekenweek 'Gruwelijk eng' 

Tijdens de kinderboekenweek 'Gruwelijk eng' maken we enge spinnen in webben onder onze stoelen. Ook lezen we het boek 'knikkeruil'. De knikkers zijn bang voor de monsters die ze zien. Gelukkig blijken er geen echte montsers te zijn! Tijdens het buitenspelen nemen we de kinikkerpotjes mee zodat de kinderen hier ook leuk mee kunnen spelen. En om het extra eng te maken: In de klas maken we griezelige monsters samen met groep 3. Met de dobbelsteen bepalen we hoeveel ogen en armen elk monster moet krijgen.
Om de foto's hiervan te zien klik dan op de volgende foto:

fullsizerender

 En door hieronder te klikken ziet u het filmpje van ons zelfgemaakte knikkerbanen:

screenshot_2017_10_13_at_22_34_30.png

Woeste Wilem

Woeste Willem heeft geen vriendjes. De vlieger van Frank komt vast te zitten op het dak van Willem en langzaamaan worden ze vriendjes. In de klas zijn we enthousiast aan het werk over piraten en ontdekken we hoe we nieuwe vriendjes kunnen maken. Het is leuk om te zien dat de nieuwe kinderen in de klas zo snel welkom geheten worden. Wat hebben we een leuke start van dit schooljaar!

Met z'n allen kunnen we goed samenwerken. Wat was dit leuk:

screenshot_2017_10_13_at_22_50_45.png 

2016 - 2017

De boerderij

Een vogeltje is op zoek naar een nieuw huis. Deze vindt hij op de boerderij. Het vogeltje gaat op de boerderij wonen en ontmoet daar allerlei dieren die daar wonen. Wij leren van alles over deze dieren; hoe de jonge dieren heten en wat ze eten. We bekijken het vogeltje goed en we knutselen daarna allemaal onze eigen mooie vogel. Ook maken wij een koe en leren wij hoe melk gemaakt wordt. 

 

Lente 

Pompom heeft een pot met aarde. Hij heeft een heel bijzonder plan. Hij wil een eierboom laten roeien. Inzijn pot met aarde zit een ei! En hoewel oma hem heeft verteld dat dat niet zal lukken, wil hij het toch proberen. We wachten of de eierboom inderdaad gaat groeien....We praten over alles groeit en bloeit in de lente. We onderzoeken hoe zaadjes uitgroeien tot een plantje en hoe we hier het beste voor kunnen zorgen. Plantjes roeien niet allemaal even snel en hebbenlicht, warmte en water nodig. Dat gaan we ontdekken! 

 

Drakensnot

Hatsjie! Hatsjoe! Draak Djordjo proest er maar op los! Hij maakt met zijn gebulder de dieren in het bos aan het schrikken. Hij kan er echter niets aan doen.... Hij is snotverkouden! De dieren doen er alles aan om hem beter te maken. Wij helpen de dieren daarbij. Het is belangrijk om gezond te eten. We leren hoe gezond groente en fruit is en welke soorten groente en fruit er zijn. Nu maar hopen dat Draak Djordjo beter wordt.....

 

Koning Lollie - Duurzaamheid 

Koning Lollie komt in de problemen! Omdat hij koning is, kan hij alles krijgen en kopen wat hij wil. Maar ook voor een koning geldt.... op = op!! Net als de fossiele brandstoffen, kunnen lolly's opraken. De kinderen gaan op zoek naar oplossingen voor de koning. We leren van alles over verschillende soorten energie. We maken zelf stroom, zuiveren water en maken ons eigen nieuwe windmolenpark. We sluiten de week af met een circuit waarbij de kinderen alles kunnen laten zien aan de ouders, broertjes en zusjes. 

 

Sprookjes 

Welkom in de sprookjeswereld van de onderbouw! We maken kennis met ontzettend veel sprookjes. In de klas hebben we het huis van Hans en Grietje en lopen we op de laarzen van Klein Duimpje. We plakken de toren van Rapunzel en laten haar ontsnappen met een zelf gevlochten lange vlecht. We spelen Roodkapje na met de poppenkast en de verteltafel. En... zal de kikker echt veranderen in een prins? Natuurlijk zijn wij zelf ook prinsen en prinsessen en wonen we in het kasteel dat gemaakt is in de klas. 

 

Kerst

Met Kerst zet een aantal leerlingen de kerstboom in elkaar. Met zijn allen versieren we de boom; vooraan, achteraan, bovenin en onderin. We versturen elkaar brieven. We praten er over dat ruzie maken niet leuk is en dat het belangrijk is dat deze altijd opgelost worden. Natuurlijk willen we eigenlijk dat er nergens meer ruzie is. 

 

Sinterklaas

Sinterklaas is aangekomen. Maar oh jee! Piet heeft de staf van Sinterklaas per ongeluk stukgemaakt. Alle kinderen helpen om een mooie nieuwe staf voor hem te maken. We helpen Sinterklaas op meer manieren. In de klas hebben we een pakjeskamer en een pepernotenfabriek. We nemen zelf ook gebakken kruidnootjes mee naar huis. We doen aan Pietengym. Een Danspiet komt hiervoor een Pietendiploma brengen.

 

Het is herfst in de klas

Het is herfst in de klas van de onderbouw. We genieten van de mooie kleuren van dit seizoen. We zingen en praten veel over wat er gebeurt in de herfst. Waarom vallen de blaadjes van de bomen? Welke noten, zaden en paddenstoelen kunnen we vinden? En wat doen de dieren in het bos hiermee? Wij gaan ook zelf maar buiten en vangen de wind en voelen aan de bomen. Binnen tellen, wegen en rekenen we met de kastanjes, eikels en dennenappels die we met elkaar gevonden hebben. De kabouters uit het kabouterbos doen met ons mee. 

 

Kinderboekenweek: Voor altijd jong

De Kinderboekenweek staat dit jaar in het teken van opa's en oma's. De start is een verhaal, voorgelezen door een "oma" aan alle kinderen van de school. Het verhaal gaat over drie opa's die uitleggen dat het vroeger allemaal veel zwaarder was dan nu. Dat blijkt niet helemaal te kloppen.....  We maken een mooie (lees)bril. Voor veel opa's en oma's een handig hulpmiddel bij het voorlezen. Elke ochtend komen er "opa's en oma's" voorlezen bij ons. Om te ervaren hoe er vroeger gespeeld werd, hebben wij met de hele school een knikkerfestijd waarbij we heel veel verschillende knikkerspelletjes doen. Als verrassing krijgt iedere leerling een sok vol met knikkers. 

 

Tikipi

In de eerste week krijgen we een brief van Tikipi, een ruimtewezentje. Hij komt van de planeet Takra. Hij vraagt of hij bij ons op school mag komen logeren. Hij slaapt overdag en 's nachts speelt hij in onze klas. Hij wil weten wat onze regels zijn en hoe wij aardig met elkaar kunnen omgaan. Wij vertellen Tikipi van alles over hoe wij er uit zien en hoe onze zintuigen werken. Wij zijn nieuwsgierig naar Tikipi en leren van alles over planeten, sterren en de maan. Als een astronaut vertrek Tikipi weer in onze zelfgemaakte ruimteschip terug naar Takra. 

 

2015 - 2016

Kunst

De laatste weken hebben we het over kunst. Wij beken foto's van de kunstwerken van de oma van Pompom. We praten hierover met elkaar en leren dat iedereen iets anders leuk kan vinden. Natuurlijk maken wij ook zelf kunst. 

Doen alsof

We leren hoe wij kunnen doen alsof wij een politieagent of een kok zijn. We gaan samen met Pompom elkaar foppen en ervaren op welke manieren dat wel of niet leuk kan zijn. We zien hoe dieren zich vermommen en zich kunnen verstoppen in de natuur door middel van camouflage (schut) kleuren.  

Gezondheid 

Pompom is bij ons in de klas gekomen samen met zijn nichtje Loeloe. Samen met Pompom leren we wat gezond eten en drinken is, waarom bewegen gezond is en waarom wij tanden moeten poetsen. Sommige leerlingen gaan op onderzoek naar de verschillende bacteriën in ons lichaam. We krijgen ons eigen ziekenhuis in de klas. Daar komen patiënten om zich te laten wegen en meten. De verplegers verzorgen de patiënten goed.  

Dinosauriërs

We gaan terug in de tijd en leren van alles over de dinosauriërs. Zo leren wij de verschillen tussen planteneters en vleeseters. We kennen een heleboel moeilijke soorten bij naam. We leren van alles over de archeoloog en doen zelf ook opgravingen. We maken fossielen na.  

Licht en donker

Tijdens de Kerstdagen is het altijd vroeg donker. Niet voor niets wordt Kerst het lichtjesfeest genoemd. Wij kijken naar filmpjes over het lichtjesfeest bij andere culturen en sommige leerlingen vertellen daar iets over. Wij leren over dag en nacht en maken een kunstwerk hierover. Tot slo eten wij 's avonds als het buiten donker is gezellig met elkaar in de klas. Wij hebben veel kleine lichtjes aan. 

Sinterklaas

Sinterklaas komt met de boot aan. De boot is ook een vervoermiddel. We kunnen allemaal hulpsinterklazen en hulppieten worden. We helpen met cadeautjes inpakken, we bakken kruidnootjes en we houden het grote boek bij. Gelukkig komt Sinterklaas ook dit jaar weer bij ons op school.  

Verkeer

We lopen door de wijk en gaan op zoek naar verkeersborden. We leren wat deze betekenen. Bij het zebrapad steken we over en we lopen op de stoep, niet op de stoeprand. In de groep hebben we allerlei verkeersborden en leren we verkeerssituaties na te spelen. Naast de regels leren we ook welke vervoermiddelen er zijn.  

Hoe zit de natuur in elkaar

We gaan op zoek naar allerlei kleine beestjes zoals slakken, wormen, lieveheersbeestjes en bijen. In de klas hebben we vlindereitjes, rupsen en cocons. Wij kunnen zo de ontwikkeling van ei tot vlinder volgen. Tijdens de Schatkaarttrip bezoeken we de kinderboerderij en daarna doen we allerlei natuuropdrachten op een Scouting terrein. We voelen gras en schors en meten wie de langste stok kan vinden.  

De reis rond de wereld van Kasper en Korneel

Kasper en zijn hond Korneel maken een reis rond de wereld. Tijdens deze wereldreis rolt Kasper een rode draad af. Als hij bij zijn thuiskomst het uiteinde van de  rode draad kan laten zien, is dit het bewijs dat hij daadwerkelijk een reis rond de wereld heeft gemaakt. In de klas volgen wij deze rode draad.

Allereerst gaan Kasper en Korneel naar Amerika. Kasper laat ons zien hoe de Indianen hier vroeger leefden en vertelt ons waarom ze Indianen genoemd worden. Alle oorspronkelijke bewoners zijn dus Indianen, ook de Inuït. We krijgen een wereldkaart van Kasper en daarop kunnen we van alles ontdekken, ook welke dieren in Amerika leven.

Na Amerika komen Kasper en Korneel in Afrika aan. Kasper vertelt ons ook nu weer van alles over de mensen en dieren die hier leven. Hij laat ons zien en horen hoe ritmes uit het dagelijks leven, muziek (kunnen) worden. Wij maken zelf ook muziek onder andere met ons lichaam. We doen proefjes met geluid. We zien filmpjes, lezen boeken en horen allerlei verhalen over dit werelddeel.

Na Afrika gaan Kasper en Korneel  naar Azië. Hier  leren ze ons van alles over de natuur en cultuur van India en China. 

Water

Het boek van Kleine bever en de echo is de inleiding tot het thema water. We leren en onderzoeken van alles met betrekking tot het thema water. We luisteren naar watergeluiden. We bespreken waar wij in huis allemaal water voor gebruiken en ondertussen maken we de klas schoon met water.