Locatie: Middenbouw (4-5) - Kinderen - Onze school

Middenbouw groep 4-5

2018-2019

Hoe zit de natuur in elkaar

Zoogdier mens; Uit de regenboogkist van Leskracht zijn de volgende voorwerpen gehaald: geraamte, washandje met kam en tandenborstel, chips en snoeptomaatjes, pleisters en een ansichtkaart voor een zieke. Door het maken van een woordweb worden alle voorwerpen verder verkend. Hierdoor wordt al veel verteld over wat mensen nodig hebben om goed en gezond te leven. In onderzoeksgroepjes wordt nog meer over het lichaam, hygiëne, gezond eten, EHBO en ziektes en handicaps opgezocht. Om een goed onderzoek uit te voeren worden in de klas vaardigheden geleerd om een filmpje of een tekst goed te kunnen samenvatten. Moeilijke woorden zijn opgezocht in een woordenboek en spreekwoorden over (lichaamsdelen) van de mens zijn geleerd. Het project is afgesloten door het geven van presentaties door de onderzoeksgroepjes aan de rest van de klas. 

 

Terug in de tijd

Jagers en boeren; Hoe lang geleden is 3000 jaar? Hoe leefden de mensen toen? Door het maken van huizen van takken, klei en lapjes, het schilderen van prehistorische dieren, het maken van potten zoals het trechterbekervolk dit deed en het schrijven van een verhaal over wat je mee kunt maken als je in de prehistorie had geleefd wordt al veel geleerd. In onderzoeksgroepjes wordt de oertijd nog verder bestudeerd. Er wordt gelezen in boeken, informatie gezocht op internet en gekeken naar filmpjes. De resultaten hiervan worden aan de klas verteld door het houden van  presentaties; Posters over hunebedden en het leven in die tijd, toneelstukjes waar jagers, verzamelaars en boeren in voorkomen en zelf geschreven en getekende boekjes over het leven in de prehistorie.

 

 Zelf redzaam

Feesten en geloven; In de klas zijn we allemaal gelijk. Maar we verschillen ook van elkaar. Wie gelooft wat? In tweetallen zijn er mindmaps gemaakt over het eigen geloof en gepresenteerd aan de klas. Er zijn veel vragen. Daarom worden onderzoeksgroepjes gemaakt die, door middel van onderzoeksvragen, meer gaan uitzoeken over het Hindoeïsme, de Islam en het Christendom. Iedereen gaat iets leren over het geloof van een ander. Daarnaast worden filmpjes vertoond en verhalen voorgelezen en verteld. Het project wordt afgesloten met een poster en een presentatie.

 

Naar buiten

Weer en klimaat; Het is herfst. Het thema start met het maken van een windmolentje. Maar hoe komt het eigenlijk dat het nu steeds donkerder en kouder wordt? De eerste onderzoeksvraag is er: Welke seizoenen hebben we en hoe komt het dat ze zo verschillend zijn? Als snel zijn de volgende vragen er: Waar komt het water vandaan en hoe beschermen we ons tegen teveel water? Hoe maak je elektriciteit en waarvoor gebruik je het? En wat is klimaat en waarom verandert het? Alle onderzoeksgroepjes krijgen een doos met materialen en leesboekjes over hun onderwerp. Het eindresultaat is een zelfgemaakt boekje met veel eigen teksten en tekeningen. Deze wordt voor de klas gepresenteerd en als tentoonstellinkje getoond aan de klas.

 

Kinderboekenweek

Kom erbij; Het thema dit jaar is “vriendschap”. Daarom wordt er extra veel aandacht besteed aan samen zijn en lezen. De start van deze week begint in de Vindplaats waar iedereen uit groep 1 t/m 8 zich verzamelt om voorgelezen te worden door René, onze directeur, uit het boek “Johannes de parkiet”. Dit is het startsein voor de kinderen van groep 5 t/m 8 om de rest van de week elke dag te starten met voorlezen aan de groepers 1 t/m 4. In de middagen wordt er in de klas gewerkt aan het thema: een workshop van de bibliotheek waar, door een quiz te spelen, je weet welke boeken je leuk vindt (boek zoekt vriend), een klassikaal gedicht wordt gemaakt over vriendschap en iedereen een folder maakt over zijn eigen favoriete boek. De week wordt met de hele school afgesloten door samen het lied “kom erbij” van Kinderen voor kinderen te zingen en te dansen. 

 

Omgaan met elkaar

Onze samenleving; Bij de start van een nieuw schooljaar maak je afspraken met elkaar. Want “ik ben ik, jij bent jij maar samen zijn we wij”. Onze NAR (netjes, aardig en rustig) regels zijn een mooi uitgangspunt voor onderzoeksvragen over wat pesten is en hoe te stoppen, hoe Nederland eruit zou zien als er geen regels zouden zjn, waarom het fijn is om in een land te wonen met veel culturen, wat hulporganisaties doen en waarom we eigenlijk geld hebben. Tussen het maken van informatieposters hierover is veel aandacht besteed aan het geven van complimenten aan elkaar en hoe je met elkaar omgaat. De posters zijn aan het eind van het project aan elkaar gepresenteerd. 

 

2017-2018

 

Laat zien wat je kan

Talenten ontdekken; Waar ben je goed in en waar wil je goed in worden? Door het uitkiezen van kaartjes met goede eigenschappen voor jezelf en voor elkaar is een begin gemaakt hiermee. Op de computer heeft iedereen een test gedaan om uit te zoeken waar je “knap” in bent. Door deze meervoudige intelligenties te benoemen wordt iedereen zich bewust dat je niet alleen knap kunt zijn met rekenen of spelling maar ook met tekenen, muziek maken, goed kunnen samenwerken, enz. In de klas hebben we een paar van  deze intelligenties uitgeprobeerd. Zo heeft iedereen een schilderij gemaakt naar Karel Appel (beeldknap), is er gezongen over de Nederlandse provincies (muziekknap), zijn er spelletjes gemaakt en gespeeld (samenknap) en is een gedicht van Annie M.G. Schmidt bewerkt tot een eigen gedicht en heeft iedereen een stukje geschreven voor een lied (taalknap). Als afronding is er een voorstelling voor de hele school en de ouders in elkaar gezet waar iedereen zijn eigen talenten heeft laten zien. 

 

Hoe zit de natuur in elkaar

Planten en dieren; Hoe word je onderzoeker? Door bonen uit elkaar te halen en te tekenen, bollen en knollen te bestuderen, jaarringen te tellen van een boomstronk, bloemen en een kastanje tak te bekijken en natuurlijk door het laten groeien van gras, bonen en moestuintjes. Deze activiteiten zijn in circuitvorm uitgevoerd en in verslagen verwerkt. Het tweede gedeelte van dit project is iedereen voor zichzelf aan de gang gegaan met het bestuderen van een zelfgekozen dier. De informatie is gehaald uit (zelf gehaalde) biebboeken en hier is een werkstuk van gemaakt. Als afronding zijn de werkstukken rond gegaan in de klas en gelezen.

 

Terug in de tijd

Van Napoleon tot nu; Er is veel te vertellen over de 19e en 20e eeuw. Na een les vol verhalen is het tijd om zelf aan de slag te gaan.  Onderzoeksvragen zijn snel gemaakt: Wat heeft Napoleon voor regels gemaakt in Nederland, Wie zijn de opa’s en oma’s van prinses Amalia, hoe reisde je vroeger en nu met de trein, waarom mogen kinderen in Nederland niet werken, hoe hebben mensen geleefd in de 2e wereldoorlog, welke grote uitvindingen zijn er gedaan in de 19e en 20e eeuw en welke feesten worden er in Nederland gevierd en door wie? Zowel klassikaal als in de groepjes is deze periode in een aantal weken bestudeerd. Het project is afgerond door het bekijken van zelfgemaakte posters met informatie en presentaties voor de klas. 

 

Zelf redzaam

Techniek; Een techniek-project waarin kleine experimenten gecombineerd worden met Sint en Kerst. Er is begonnen met het schrijven van een Sinterklaasverhaal, opgeschreven in boekvorm en voorgelezen aan de onderbouw. Maar hoe kunnen de pieten eigenlijk praten met elkaar als ze op het dak zitten? Natuurlijk door bekertjes met een touw ertussen. En dat werkt! Op 5 december is ook aan techniek gedaan; bouw een zo hoog mogelijke schoorsteen van latjes en zet “cadeautjes” op elkaar door samen te werken. Ook met papier kun je leuke dingen doen. Er is een 3D- kerstkaart gemaakt en door een A-4 papier gekropen. Ook is er een ster gevouwen (origami) en in elkaar gezet. Dan nog het probleem hoe cadeautjes heel blijven als de kerstman ze naar beneden gooit uit zijn vliegende slee. Om dat te ontdekken zijn er constructies bedacht hoe je een ei van 5 meter hoog naar beneden kunt laten vallen zonder dat deze kapot gaat. De resultaten zijn heel wisselend geweest. 

 

Naar buiten

Ruimte; 3...2….1...There we go! Wat komt er allemaal bij kijken als je met een raket de ruimte ingaat? Wat kom je tegen als je door de ruimte zweeft? Hoe ziet de aarde eruit? Kun je nu zien waarom het dag- en nacht wordt op aarde? hoe zit tijd eigenlijk in elkaar? Deze vragen zijn door verschillende onderzoeksgroepjes uitgezocht en gepresenteerd aan de rest van de klas door te vertellen en het laten zien van posters, een toneelstukje en zelfs een tijdlijn.

 

Kinderboekenweek

Gruwelijk eng; Het thema dit jaar van de kinderboekenweek is griezelen. De week is gestart in de onderbouwklas. Alle kinderen van de school hebben daar een spinnenweb aan hun stoel geknutseld met daarin natuurlijk een griezelige spin. Deze ochtend is gezamenlijk afgesloten met het lied “Gruwelijk Eng” van Kinderen voor Kinderen. De rest van de week is er in de klas verder gewerkt aan het thema. In de middenbouw heeft iedereen een eigen monstertje verzonnen, deze getekend en er een verhaal over geschreven. Daarnaast is er een Engelse chant geleerd (In a dark, dark wood, ….) en is een skelet gemaakt van wattenstokjes. 

 

Omgaan met elkaar

Wie is de baas? De eerste weken is begonnen met kennismaken met elkaar en is bedacht welke regels er in de klas gaan gelden om goed met elkaar om te gaan en te kunnen werken. Door het verhaal “De rattenvanger van Hamelen” na te spelen en opdrachten erover te maken is ontdekt dat wat je belooft je ook echt moet doen.

Wie is eigenlijk de baas over jezelf? En wie bepaalt de regels in het land? Hier is door iedereen goed over nagedacht. Uiteindelijk zijn de volgende beroepen in groepjes nog nader bekeken door erover te lezen en informatie erover op te zoeken op internet: de politie, de brandweer, de burgemeester, de koning en de minister- president. Deze resultaten zijn gepresenteerd voor de klas.

 

2016- 2017 

 

Laat zien wat je kan!!

Voorstelling: Voor alle projecten die het afgelopen jaar zijn langsgekomen worden verschillende vormen van creativiteit ingezet om te laten zien hoe talentvol de kinderen kunnen zijn. Portret- en striptekenen, werken met houtskool,
graffiti,  papierbomen maken, schilderen enz. Er is genoeg voor een eigen museum! Bovendien maken de leerlingen kennis
met verschillende soorten muziek en ze leren verschillende ritmes herkennen en herhalen. Het gevoel dat ze bij de muziek hebben wordt vertaald in een schilderij. Ze maken ook kennis met het notenschrift. Tenslotte oefenen ze een lied om op de laatste schooldag te laten horen.

 

Hoe zit de natuur in elkaar

Project over gezondheid.

De aandacht gaat uit naar wat gezond is en wat niet. De kinderen leren dat goed ontbijten belangrijk is. Ze ontdekken zelf hoe popcorn, brood en kaas wordt gemaakt en welke producten bij de boerderij vandaan komen en welke uit de supermarkt. De verschillende smaken worden behandeld en allerlei soorten brood, groente en fruit worden geproefd. Ze mogen zelf soep en popcorn maken en bekijken films en lezen boeken. Ook wordt uitgezocht hoe je je gebit en je lijf gezond en in goede conditie houdt. Er komt een echte voedingsdeskundige langs op school die vanalles vertelt over gezond eten (bedankt moeder van Fabian!!) en er komen twee studenten langs die vertellen over speciale diëten. De leerlingen zoeken zelf uit waar je ziek van kan worden en wanneer je in het ziekenhuis belandt.

Kijk voor leuke foto's in het fotoboek :-)

 

Terug in de tijd 

Hoe was het leven in de tijd van de monniken en ridders? Bestond Nederland toen al? Wie was er de baas en waar woonden iedereen..... Wie woonden er in de kastelen en wie in de kloosters en wat deden de mensen de hele dag??  De kinderen van de middenbouw gaan in groepjes deze onderzoeksvragen proberen te beantwoorden. Ze maken bovendien mooie kastelen, ridderhelmen, jonkvrouwenmutsen en gekalligrafeerde letters.

Reuze spannend wordt het als de leerlingen naar de binnenstad van Delft gaan. Er zijn verschillende gebouwen en grachten te vinden die de sporen van de middeleeuwen hebben. We lopen langs de grachtenpanden en zien hoe vroeger de schepen naar Delft konden komen. Natuurlijk is er een groepje kinderen dat dan onderzoekt wat die schepen bij zich hadden en weer een ander groepje zoekt uit waar de schepen hun spullen vandaan haalden en hoe het leven was op een schip.

Kortom…weer een heel boeiend project.

 

Redzaam zijn

Project over consumeren.

De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht en als consument. In de klas kijken we naar wat er allemaal bij komt kijken om in een winkel of in een restaurant te werken.  De kinderen leren de waarde kennen van betaalmiddelen en omgaan met geld. Ze maken reclame voor hun producten en zorgen voor de inkoop. Ook maken ze met elkaar een kookboek met de heerlijkste recepten

De kinderen gedragen zich netjes in het restaurant en weten dat er ook regels zijn in een supermarkt.

Aan het eind van het project gaan de kinderen als echte klanten iets kopen in de supermarkt en laten ze zich verwennen in het restaurant.

 

Naar buiten

Project over landschappen in Nederland. 

De kinderen leren de eigen omgeving te vergelijken met de omgeving ergens anders. Ze letten op de verschillen in het landschap en de verschillende manieren waarop we het landschap gebruiken. Zo ontdekken ze waarom er duinen zijn en hoe ze zijn ontstaan. Er wordt onderzocht hoe bergen ontstaan en hoe bossen worden gebruikt door de mensen. Ook onderzoeken ze hoe mensen de verschillende landschappen gebruiken om op vakantie te gaan. 

Het resultaat wordt bij de presentatie getoond. Sommige groepjes gebruiken een muurkrant, andere maken een kort toneelstukje en we zien ook een paar filmpjes. Er is aarde, zand, klei en er zijn kiezels, zodat de kinderen kunnen laten zien wat de verschillen zijn. De foto's staan op de site.

 

Omgaan met elkaar

In de hele school houden we ons aan NAR: Netjes , Aardig en Rustig

Aan het begin van het schooljaar spreken we samen af welke regels we belangrijk vinden om samen fijn te kunnen werken, leren en spelen. Deze regels schrijven we op een poster en iedereen, ook de juffen en meester, zetten hun naam erop. Zo kunnen we elkaar helpen om deze regels goed toe te passen. Dit jaar kijken we ook naar de verkeersregels. We leren waarom het belangrijk is dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt en we leren de betekenis van verschillende verkeersborden.

Er worden veel spelletjes gedaan om elkaar beter te leren kennen. We helpen elkaar bij het maken van eigen verkeersborden. De nieuwe kinderen in groep 3 leren dat ze hulp mogen vragen aan de oudere kinderen. De groepers 4 en 5 weten al goed hoe ze kunnen helpen bij het oplossen van een ruzie en weten tips te geven. 

Zo ontstaat er een sfeer van vertrouwen, zodat iedereen zich veilig voelt. En als het nodig is kunnen de kinderen elkaar goed helpen.