Locatie: Middenbouw (3) - Kinderen - Onze school

Middenbouw groep 3

 

 2018-2019

 

Zelf redzaam

Feesten en geloof: Er zijn verschillende culturen en godsdiensten met verschillende feesten. In alle werelddelen zijn verschillende volken. Dat betekent ook verschil in gewoonten, kleding en eten.  Groep 3 zoekt uit wat de verschillen zijn. Ze vertellen verhalen die bij godsdiensten horen en zoeken ook uit wat de overeenkomsten zijn.

 

Naar buiten

Het weer en de seizoenen: De kinderen gaan uitzoeken hoe het komt dat het 's nachts donker wordt. Er wordt onderzoek gedaan naar de verschillen in seizoenen en hoe het komt dat het op een andere plek op de wereld veel warmer of kouder is dan bij ons. Een groepje ontdekt zo dat de aarde om de zon draait en de maan om de aarde.  Een ander groepje kinderen zoekt uit hoe het komt dat het zo hard kan stormen en weer een andere groep houdt zich bezig met alles wat er in de herfst te zien is. Het project wordt afgesloten met een quiz waarbij de vragen zelf bedacht worden. Wie heeft alles goed onthouden?

 

Kinderboekenweek

Kom erbij; Het thema dit jaar is “vriendschap”. Daarom wordt er extra veel aandacht besteed aan samen zijn en lezen. De start van deze week begint in de Vindplaats waar iedereen uit groep 1 t/m 8 zich verzamelt om voorgelezen te worden door René, onze directeur, uit het boek “Johannes de parkiet”. Dit is het startsein voor de kinderen van groep 5 t/m 8 om de rest van de week elke dag te starten met voorlezen aan de groepers 1 t/m 4. In de middagen wordt er in de klas gewerkt aan het thema: een workshop van de bibliotheek waar, door een quiz te spelen, je weet welke boeken je leuk vindt (boek zoekt vriend), een klassikaal gedicht wordt gemaakt over vriendschap en iedereen een folder maakt over zijn eigen favoriete boek. De week wordt met de hele school afgesloten door samen het lied “kom erbij” van Kinderen voor kinderen te zingen en te dansen. 

 

Omgaan met elkaar

Onze samenleving; Bij de start van een nieuw schooljaar maak je afspraken met elkaar. Want “ik ben ik, jij bent jij maar samen zijn we wij”. Onze NAR (netjes, aardig en rustig) regels zijn een mooi uitgangspunt voor onderzoeksvragen over wat pesten is en hoe te stoppen, hoe Nederland eruit zou zien als er geen regels zouden zjn, waarom het fijn is om in een land te wonen met veel culturen, wat hulporganisaties doen en waarom we eigenlijk geld hebben. Tussen het maken van informatieposters hierover is veel aandacht besteed aan het geven van complimenten aan elkaar en hoe je met elkaar omgaat. De posters zijn aan het eind van het project aan elkaar gepresenteerd. 

 

2017-2018

 

Laat zien wat je kan

Talenten ontdekken; Waar ben je goed in en waar wil je goed in worden? Door het uitkiezen van kaartjes met goede eigenschappen voor jezelf en voor elkaar is een begin gemaakt hiermee. Op de computer heeft iedereen een test gedaan om uit te zoeken waar je “knap” in bent. Door deze meervoudige intelligenties te benoemen wordt iedereen zich bewust dat je niet alleen knap kunt zijn met rekenen of spelling maar ook met tekenen, muziek maken, goed kunnen samenwerken, enz. In de klas hebben we een paar van  deze intelligenties uitgeprobeerd. Zo heeft iedereen een schilderij gemaakt naar Karel Appel (beeldknap), is er gezongen over de Nederlandse provincies (muziekknap), zijn er spelletjes gemaakt en gespeeld (samenknap) en is een gedicht van Annie M.G. Schmidt bewerkt tot een eigen gedicht en heeft iedereen een stukje geschreven voor een lied (taalknap). Als afronding is er een voorstelling voor de hele school en de ouders in elkaar gezet waar iedereen zijn eigen talenten heeft laten zien. 

 

Hoe zit de natuur in elkaar

Planten en dieren; Hoe word je onderzoeker? Door bonen uit elkaar te halen en te tekenen, bollen en knollen te bestuderen, jaarringen te tellen van een boomstronk, bloemen en een kastanje tak te bekijken en natuurlijk door het laten groeien van gras, bonen en moestuintjes. Deze activiteiten zijn in circuitvorm uitgevoerd en in verslagen verwerkt. Het tweede gedeelte van dit project is iedereen voor zichzelf aan de gang gegaan met het bestuderen van een zelfgekozen dier. De informatie is gehaald uit (zelf gehaalde) biebboeken en hier is een werkstuk van gemaakt. Als afronding zijn de werkstukken rond gegaan in de klas en gelezen.

 

Terug in de tijd

Van Napoleon tot nu; Er is veel te vertellen over de 19e en 20e eeuw. Na een les vol verhalen is het tijd om zelf aan de slag te gaan.  Onderzoeksvragen zijn snel gemaakt: Wat heeft Napoleon voor regels gemaakt in Nederland, Wie zijn de opa’s en oma’s van prinses Amalia, hoe reisde je vroeger en nu met de trein, waarom mogen kinderen in Nederland niet werken, hoe hebben mensen geleefd in de 2e wereldoorlog, welke grote uitvindingen zijn er gedaan in de 19e en 20e eeuw en welke feesten worden er in Nederland gevierd en door wie? Zowel klassikaal als in de groepjes is deze periode in een aantal weken bestudeerd. Het project is afgerond door het bekijken van zelfgemaakte posters met informatie en presentaties voor de klas. 

 

Zelf redzaam

Techniek; Een techniek-project waarin kleine experimenten gecombineerd worden met Sint en Kerst. Er is begonnen met het schrijven van een Sinterklaasverhaal, opgeschreven in boekvorm en voorgelezen aan de onderbouw. Maar hoe kunnen de pieten eigenlijk praten met elkaar als ze op het dak zitten? Natuurlijk door bekertjes met een touw ertussen. En dat werkt! Op 5 december is ook aan techniek gedaan; bouw een zo hoog mogelijke schoorsteen van latjes en zet “cadeautjes” op elkaar door samen te werken. Ook met papier kun je leuke dingen doen. Er is een 3D- kerstkaart gemaakt en door een A-4 papier gekropen. Ook is er een ster gevouwen (origami) en in elkaar gezet. Dan nog het probleem hoe cadeautjes heel blijven als de kerstman ze naar beneden gooit uit zijn vliegende slee. Om dat te ontdekken zijn er constructies bedacht hoe je een ei van 5 meter hoog naar beneden kunt laten vallen zonder dat deze kapot gaat. De resultaten zijn heel wisselend geweest. 

 

Naar buiten

Ruimte; 3...2….1...There we go! Wat komt er allemaal bij kijken als je met een raket de ruimte ingaat? Wat kom je tegen als je door de ruimte zweeft? Hoe ziet de aarde eruit? Kun je nu zien waarom het dag- en nacht wordt op aarde? hoe zit tijd eigenlijk in elkaar? Deze vragen zijn door verschillende onderzoeksgroepjes uitgezocht en gepresenteerd aan de rest van de klas door te vertellen en het laten zien van posters, een toneelstukje en zelfs een tijdlijn.

 

Kinderboekenweek

Gruwelijk eng; Het thema dit jaar van de kinderboekenweek is griezelen. De week is gestart in de onderbouwklas. Alle kinderen van de school hebben daar een spinnenweb aan hun stoel geknutseld met daarin natuurlijk een griezelige spin. Deze ochtend is gezamenlijk afgesloten met het lied “Gruwelijk Eng” van Kinderen voor Kinderen. De rest van de week is er in de klas verder gewerkt aan het thema. In de middenbouw heeft iedereen een eigen monstertje verzonnen, deze getekend en er een verhaal over geschreven. Daarnaast is er een Engelse chant geleerd (In a dark, dark wood, ….) en is een skelet gemaakt van wattenstokjes. 

 

Omgaan met elkaar

Wie is de baas? De eerste weken is begonnen met kennismaken met elkaar en is bedacht welke regels er in de klas gaan gelden om goed met elkaar om te gaan en te kunnen werken. Door het verhaal “De rattenvanger van Hamelen” na te spelen en opdrachten erover te maken is ontdekt dat wat je belooft je ook echt moet doen.

Wie is eigenlijk de baas over jezelf? En wie bepaalt de regels in het land? Hier is door iedereen goed over nagedacht. Uiteindelijk zijn de volgende beroepen in groepjes nog nader bekeken door erover te lezen en informatie erover op te zoeken op internet: de politie, de brandweer, de burgemeester, de koning en de minister- president. Deze resultaten zijn gepresenteerd voor de klas.